Ban vs.  Filtr – rodzaje kar nakładanych przez wyszukiwarkę Google

0
Ban vs.  Filtr – rodzaje kar nakładanych przez wyszukiwarkę Google

Nowopowstające witryny wymuszają na Google potrzebę ustawicznego aktualizowania algorytmów, które walczą ze spamem w sieci oraz nieuczciwą konkurencją. Szacuje się, że to Google obsługuje 90 procent wszystkich zapytań kierowanych do wyszukiwarek internetowych na całym świecie, dlatego też, dla większości webmasterów, ukaranie ich strony przez tego potentata oznacza, że ich ruch na ich stronie pochodzący w organicznych wyników wyszukiwania spada praktycznie do zera. Ban i filtr nałożone przez algorytmy Google lub manualnie przez członka zespołu Quality Team, to jednak dwie różne karty, które wymagają różnych remediów.

Proces zdejmowania kary

  1. Szczegółowy audyt SEO pozwala poznać źródło problemu i zidentyfikować rodzaj nałożonej kary. Panel Search Console to zazwyczaj miejsce, gdzie webmaster posiadający zweryfikowaną domenę może dowiedzieć się, do jakich aspektów strony Google miało zastrzeżenia.
  2. Proces usunięcia szkodliwych elementów – zmiany w kodzie on-site, pozbycie się spamu w przypadku user-generated content, aktualizacja pliku disavow file w przypadku spamowych linków przychodzących.
  3. Zgłoszenie prośby o ponowne rozpatrzenie – w polu komentarza warto odnieść się do wykonanych zmian na stronie, które miały na celu usunięcie szkodliwych elementów.
  4. Czas oczekiwania – różni się w zależności od rodzaju „wykroczenia”, wieku domeny, wcześniejszego ruchu na stronie. W przypadku wygasłej domeny, która została wykupiona przez nowego właściciela, i gdy dopiero po fakcie zakupu okazało się, że domena ukarana została karą ręczną (manual action w Google Search Console), czas ten wynosi około 14 dni.

Czym różnią się ban i filtr Google?

Chociaż często utożsamiane jako ta sama akcja, filtr i ban to zgoła dwie różne kary.

Ban od Google otrzymuje się w sytuacjach, kiedy rażąco łamiemy zasady opisane w webmaster guidelines. Ban skutkuje trwałym usunięciem wszystkich podstron z indeksu – nowo dodane podstrony nie będą się również indeksować. Bana nie dostaje się w przypadku czynników niezależnych od webmastera (np. za linki przychodzące). Strona internetowa może zostać ukarana banem jeżeli:

  • Kopiuje i ukrywa treści
  • Wyświetlanie różnych treści Googlebotowi i użytkownikom
  • Wyłudza pieniądze

Filtr to z kolei kara nakładana wybiórczo – na grupy podstron lub konkretne frazy. Polega na obniżeniu pozycji podstron o kilkadziesiąt oczek w rankingu. Zazwyczaj filtr nakładany jest na okres czasowy od 30 dni do 12 miesięcy. Witryna obrywa filtrem zazwyczaj kiedy stosowało się niedozwolone praktyki linkowania – np. poprzez linkowanie SWL-em.