Czy protokół HTTPS i certyfikat SSL faktycznie ułatwiają pozycjonowanie?

0
Czy protokół HTTPS i certyfikat SSL faktycznie ułatwiają pozycjonowanie?

Według statystyk Moz, dostawcy narzędzi analityki marketingowej, bazujących na wynikach wyszukiwania dla próby 10 tysięcy słów kluczowych z czerwca 2016 r., 32,5% witryn z TOP10 wyników korzysta z protokołu HTTPS. Niemożliwe jest jednak stwierdzenie, czy liczba ta jest jedynie wynikiem kampanii marketingowej Google zachęcającej webmasterów do przejścia na protokół HTTPS pod pretekstem wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, skutkiem filtrów algorytmicznych nałożonych na domeny bez połączenia HTTPS, czy też automatycznym podwyższeniem pozycji stron, które certyfikat SSL posiadają.

Nierzadko klient biznesowy wybierający sieć internetową jako swój główny kanał dystrybucyjny, nie ma świadomości jak ogromne znaczenie na podjęcie decyzji zakupowej ma wpływ obecność certyfikatu SSL poświadczającego bezpieczne połączenie między urządzeniem końcowym a bazą danych sklepu online.

Korzystanie z systemów płatności online dostarczanych przez podmioty trzecie, takich jak PayPal czy PayU, nie zwalnia przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż online z posiadania certyfikatu SSL jeżeli tylko użytkownik ma możliwość rejestracji konta używając adresu e-mail i hasła celem zachowania w historii konta danych kontaktowych, takich jak adres wysyłkowy i numer telefonu. Pozornie nieszkodliwe informacje mogą zostać wykorzystane przez osoby trzecie do ekstrakcji danych dostępowych do kont e-mail lub nawet internetowych kont bankowych. Według raportu Adults’ Media Use and Attitudes przygotowanego przez firmę Ofcom w 2013 r., aż 55% dorosłych użytkowników sieci w Wielkiej Brytanii posługuje się tymi samymi danymi logowania do różnych usług i aplikacji online.

Jak uniknąć błędów podczas implementacji certyfikatu SSL?

Certyfikat bezpieczeństwa jest obecnie jednym z czynników rankingowych wpływających na kolejność organicznych wyników wyszukiwania, nie tylko dla serwisów akceptujących płatności online. Dla nowo powstałych stron e-commerce standardem powinno być wprowadzenie szyfrowania danych już na poziomie stronie koszyka, ze wskazaniem na zakup certyfikatu SSL dla całej domeny. Z kolei migracja do protokołu HTTPS dla istniejących domen z wypracowaną pozycją w wynikach organicznych Google, jeżeli niepoprawnie przeprowadzona, może prowadzić do znacznych strat w rankingu dla wielu słów kluczowych.

Do głównych przyczyn niepowodzeń implementacji szyfrowania SSL należą:

  • stosowanie bezwzględnych adresów URL protokołu HTTP w linkowaniu wewnętrznym; wprowadzenie certyfikatu SSL wyklucza się z pobieraniem wewnętrznych jak i zewnętrznych zasobów bez nałożonego protokołu HTTPS; dotyczy nie tylko zasobów HTML, ale także grafik i wszelakich skryptów;
  • brak lustrzanych przekierowań trwałych 301 z adresów HTTP do HTTPS;
  • brak aktualizacji canonical tag, który w większości przypadków jest adresem bezwzględnym.

Jako iż protokół HTTPS jest obecnie nieznacznym czynnikiem rankingowym, wpływającym na pozycje jedynie ok. 1% wszystkich zarejestrowanych domen, migracja do HTTPS powinna dla właścicieli stron oznaczać nie tyle konieczność poniesienia kosztów celem zakupu certyfikatu SSL, co okazję do przyjrzenia się obecnej strukturze informacji na stronie i przeprowadzeniem technicznego audytu serwisu. Pochopna decyzja o przejściu na protokół HTTPS połączona z nieumiejętną jego implementacją bez fachowej oceny specjalisty ds. SEO może spowodować długotrwały spadek ruchu organicznego.

Z punktu widzenia brandingu sprzedaży online, pełen certyfikat SSL jest jednym ze sposobów budowania u konsumentów trwałego zaufania do marki i poczucia bezpieczeństwa. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi istotnej kwestii ochrony swoich wrażliwych danych osobowych i finansowych w świecie wirtualnym, dlatego też brak bezpiecznego połączenia ze stroną w wielu przypadkach może skutecznie zniechęcić do podjęcia decyzji zakupowej. Istnienie wielu oferentów tych samych dóbr możliwych do nabycia na podobnym poziomie cenowym oznacza dla klientów łatwość zmiany dostawcy. Jednocześnie dla sprzedawców oznacza to łatwość uzyskania nieznacznej przewagi nad konkurentami, którzy z protokołu HTTPS na swoich witrynach jeszcze nie korzystają.

Dowiedz się więcej:

HTTPS Tops 30%: How Google Is Winning the Long War, https://moz.com/blog/https-tops-30-how-google-is-winning-the-long-war

Adults’ media use and attitudes – Report 2015 to wyniki badań dotyczących nastawienia regularnych użytkowników sieci względem stron, które gromadzą wrażliwe informacje (nawet jeżeli jest to jedynie adres email i hasło logowania), ale nie posiadają szyfrowanego połączenia SSL: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/82112/2015_adults_media_use_and_attitudes_report.pdf